jueves, 18 de octubre de 2012

PLA ANUAL DE NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA

 


1.- ÀMBIT ADMINISTRATIU I SOCIAL:

Anomenem així a aquell que abasta les relacions de l’escola amb l’administració educativa i els aspectes burocràtics del centre.

1.a.- Documents oficials escrits:

* Comunicacions.

* Convocatòries al Consell Escolar.

* Avisos.

* Certificats en valencià a qui els sol·licite..

* Actes de reunions

* Fulls informatius.

* Ordres del dia.

* Sol.licitud de beques.

* Sol.licitud de matrícula.

* Utilització d’eines  de suport informàtic en valencià, SALT

* Utilització del valencià per part del personal de secreteria amb els pares valencianoparlants.

1.b.- Comunicació oral:

* Assemblees.

* Reunions de treball.

* Comissions.

* Fer ús del valencià en els avisos per megafonía.

1.c.- Símbols:

* Retolació interna i externa del centre.

* Horaris.

* Taulers d’anuncis.

* Cartells.

* Menús de menjador.

* Fer bilingües els avisos que donen el professorat d’infantil.

 

2.- ÀMBIT ACADÈMIC O DE GESTIÓ PEDAGÒGICA:

Comprén tots els usos orals i escrits de la llengua produïts amb la finalitat d’ordenar-ne la planificació i gestió pedagògiques. Abasta:

-      La planificació educativa. (PEC, PCC, activitats anuals, DPP...)

-      Reforç, assessorament i suport tècnic. (CAIs, projectes de formació en centres, grups de treball, orientació, etc).

2.a.- Planificació educativa en valencià:

* Projecte Educatiu de Centre.

* Projectes Curriculars.

* Planificació de les activitats docents anuals. (P.G.A.)

* Programacions d’aula. Es faran sempre les assignatures que s’impartisquen en valencià i la resta segons el professorat, encara que es recomana usar

preferentment el valencià.

* Disseny Particular dels Programes (Incorporació Progressiva).

* Pla i Plans Anuals de Normalització Lingüística.

* Ampliar el nombre de documents de qualitat en valencià.

2.b.- Reforç, assessorament i suport tècnic:

* Adaptacions curriculars. En valencià totes les àrees que s’imparteixen en valencià al Programa d’Incorporació Progressiva.

* Documentació referent a l’atenció del Gabinet Psicopedagògic.

2.c.- Seguiment i control:

* Butlletins de notes.

* Expedients de l’alumnat.

* Normes de classe.

2.d.- Altres actuacions i recursos.

* Col·laborar amb el Departament d’Orientació per elaborar en valencià tota la documentació corresponent.

* Les comunicacions i les instruccions adreçades de manera interna al professorat i personal no docent, seran bilingües.

 

3.- ÀMBIT D’INTERRELACIÓ AMB L’ENTORN:

Comprén el conjunt de situacions entre la societat i el centre escolar. Fa relació fonamentalment a les comunicacions orals (atenció al públic, reunions amb pares, parlaments, setmanes culturals, activitats extraescolars,etc) i a les comunicacions escrites (circulars, fulls informatius, notes, anuncis,etc).

3.a.- Comunicacions orals:

* Atenció al públic.

* Reunions amb les famílies de l’escola.

* Parlaments en actes escolars.

* Campanyes informatives del Centre.

* Setmanes o jornades culturals, falles.

* Actuacions teatrals i musicals. (Portes obertes)

* Celebracions.

3.b.- Comunicacions escrites:

* Circulars.

* Fulls informatius a les famílies de l’escola.

3.c.- Altres actuacions i recursos:

* Propiciar l'organització de Cursos de Valencià per a les famílies dels alumnes del Centre.

* Estimular l’AMPA per a què organitzen cursos i activitats en valencià.

* Anunciar en valencià el procés de matrícula o qualsevol acte promogut pel centre escolar.

* Editar en valencià documents de difusió, en format llibret: ideari del centre, oferta formativa i instal·lacions, Reglament de Règim Intern, Disseny Particular del Programa.

* Pàgina web del centre, apartat del valencià.

* Informar a la comunitat educativa de les diferents possibilitats formatives en valencià i de consecució de titulacions oficials.

 

4.- ÀMBIT D’INTERACCIÓ DIDÀCTICA.

Queda configurat per la complexa xarxa de relacions interpersonals que s’estableixen en la comunidad educativa i que poden promoure en les alumnes i els alumnes una consciència d’identitat i una competència comunicativa plena. Bàsicament fa relació a:

-      L’actuació del professorat com a model de llengua i promotor de la seua recuperació.

-      La creació d’un clima de classe el qual ha d’afavorir una actitud

integradora i de valoració de la nostra cultura i llengua. (Retolació, símbols i adornaments de la classe, tauler d’anuncis, calendaris, murals,...)

4.a.- Del currículum (dins la classe):

Es troben totes les decissions curriculars en el Disseny Particular del Programa d’Educació Bilingüe del centre, que en el nostre cas son :

- Programa d’Incorporació Progressiva ( PIP).

* Tutoria amb alumnes. Els tutors animaran l’expressió oral en el grau de profunditat que estimen adient, atenent a les possibilitats, tant dels alumnes com del propi professor.

4.b.- Retolació, símbols i adornaments dins i fora de la classe:

El clima de la classe ha d’afavorir una actitud d’integració i de valoració de la nostra llengua, ambientant l’aula de rétols, símbols etc. en la llengua minoritzada.

* Tauler d’anuncis.

* Murals.

* Horaris.

* Cartells.

La dinàmica que ha de generar el professor o la professora per les actituds que mantinga, ha de potenciar l’ús d’un valencià més formal.

* Seguir ampliant el nombre de llibres en Valencià tant a la Biblioteca d´aula com a la del Centre; en aquesta última per a totes les edats i adhuc per als pares.

* Usar el Valencià en les comunicacions personals als pares per part dels tutors valencianoparlants.

* Anar fent alguna de les oracions del matí en valencià al llarg del curs tant per megafonia com pels professors en l’aula.

* Publicitar el valencià a la Biblioteca de Centre.

* Concurs dia del llibre, 2 nivells de L’ESO faran la redacció en valencià

* Realitzar una jornada, el  DIA DEL VALENCIÀ,  en què el Valencià siga la llengua emprada al llarg del dia a través de diferents activitats segons els cicle:

§  Obra de teatre realitzada per als alumnes de Primària i l’ESO.

§  Contacontes per als alumnes del primer cicle d’Infantil i de  Primària.

§  Jocs valencians per als alumnes de Primària i Secundària.

4.c.- Altres actuacions i recursos:

* Redacció de notícies de premsa, activitats, etc. Per a publicar-se en la página web del centre en l’apartat valencià.

*Convocatòria i participació en concursos literaris en col·laboració, o no, amb entitats cíviques o culturals.

*Elaboració i difusió de contes, relats, poemes, etc. Fruit del treball d'aula, amb la possibilitat de visites dels autors a les altres clases.

*Jornades d'animació lectora en valencià.

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario