1.-
ÀMBIT ADMINISTRATIU I SOCIAL:
Anomenem
així a aquell que abasta les relacions de l’escola amb l’administració educativa
i els aspectes burocràtics del centre.
1.a.- Documents oficials escrits:
* Comunicacions.
* Convocatòries al
Consell Escolar.
*
Avisos.
*
Certificats en valencià a qui els sol·licite..
* Actes
de reunions
* Fulls
informatius.
* Ordres
del dia.
*
Sol.licitud de beques.
*
Sol.licitud de matrícula.
* Utilització
d’eines de suport informàtic en
valencià, SALT
* Utilització
del valencià per part del personal de secreteria amb els pares
valencianoparlants.
1.b.- Comunicació oral:
*
Assemblees.
*
Reunions de treball.
* Comissions.
* Fer ús del
valencià en els avisos per megafonía.
1.c.- Símbols:
*
Retolació interna i externa del centre.
*
Horaris.
*
Taulers d’anuncis.
*
Cartells.
* Menús
de menjador.
* Fer bilingües
els avisos que donen el professorat d’infantil.
2.- ÀMBIT ACADÈMIC O DE GESTIÓ PEDAGÒGICA:
Comprén
tots els usos orals i escrits de la llengua produïts amb la finalitat
d’ordenar-ne la planificació i gestió pedagògiques. Abasta:
-
La planificació educativa. (PEC, PCC,
activitats anuals, DPP...)
-
Reforç,
assessorament i suport tècnic. (CAIs, projectes de formació en centres,
grups de treball, orientació, etc).
2.a.- Planificació educativa en valencià:
*
Projecte Educatiu de Centre.
*
Projectes Curriculars.
*
Planificació de les activitats docents anuals. (P.G.A.)
*
Programacions d’aula. Es faran sempre les assignatures que s’impartisquen en valencià
i la resta segons el professorat, encara que es recomana usar
preferentment
el valencià.
*
Disseny Particular dels Programes (Incorporació Progressiva).
* Pla i
Plans Anuals de Normalització Lingüística.
* Ampliar el
nombre de documents de qualitat en valencià.
2.b.- Reforç, assessorament
i suport tècnic:
*
Adaptacions curriculars. En valencià totes les àrees que s’imparteixen en
valencià al Programa d’Incorporació Progressiva.
*
Documentació referent a l’atenció del Gabinet Psicopedagògic.
2.c.- Seguiment i control:
* Butlletins de
notes.
* Expedients
de l’alumnat.
* Normes
de classe.
2.d.- Altres actuacions i recursos.
* Col·laborar
amb el Departament d’Orientació per elaborar en valencià tota la documentació
corresponent.
* Les
comunicacions i les instruccions adreçades de manera interna al professorat i
personal no docent, seran bilingües.
3.- ÀMBIT D’INTERRELACIÓ AMB L’ENTORN:
Comprén
el conjunt de situacions entre la societat i el centre escolar. Fa relació fonamentalment
a les comunicacions orals (atenció al públic, reunions amb pares, parlaments,
setmanes culturals, activitats extraescolars,etc) i a les comunicacions escrites
(circulars, fulls informatius, notes, anuncis,etc).
3.a.- Comunicacions orals:
*
Atenció al públic.
*
Reunions amb les famílies de l’escola.
*
Parlaments en actes escolars.
*
Campanyes informatives del Centre.
*
Setmanes o jornades culturals, falles.
*
Actuacions teatrals i musicals. (Portes obertes)
*
Celebracions.
3.b.- Comunicacions escrites:
*
Circulars.
* Fulls
informatius a les famílies de l’escola.
3.c.- Altres actuacions i recursos:
*
Propiciar l'organització de Cursos de Valencià per a les famílies dels alumnes
del Centre.
*
Estimular l’AMPA per a què organitzen cursos i activitats en valencià.
*
Anunciar en valencià el procés de matrícula o qualsevol acte promogut pel
centre escolar.
* Editar
en valencià documents de difusió, en format llibret: ideari del centre, oferta formativa
i instal·lacions, Reglament de Règim Intern, Disseny Particular del Programa.
* Pàgina web del centre, apartat del valencià.
*
Informar a la comunitat educativa de les diferents possibilitats formatives en valencià
i de consecució de titulacions oficials.
4.-
ÀMBIT D’INTERACCIÓ DIDÀCTICA.
Queda
configurat per la complexa xarxa de relacions interpersonals que s’estableixen
en la comunidad educativa i que poden promoure en les alumnes i els alumnes una
consciència d’identitat i una competència comunicativa plena. Bàsicament fa
relació a:
-
L’actuació del professorat com a model de
llengua i promotor de la seua recuperació.
-
La creació d’un clima de classe el qual
ha d’afavorir una actitud
integradora i de valoració de la nostra cultura i
llengua. (Retolació, símbols i adornaments de la classe, tauler d’anuncis,
calendaris, murals,...)
4.a.- Del currículum (dins la classe):
Es
troben totes les decissions curriculars en el Disseny Particular del Programa d’Educació
Bilingüe del centre, que en el nostre cas son :
- Programa
d’Incorporació Progressiva ( PIP).
* Tutoria amb
alumnes. Els tutors animaran l’expressió oral en el grau de profunditat que
estimen adient, atenent a les possibilitats, tant dels alumnes com del propi
professor.
4.b.- Retolació, símbols i adornaments dins i fora de la classe:
El clima
de la classe ha d’afavorir una actitud d’integració i de valoració de la nostra
llengua, ambientant l’aula de rétols, símbols etc. en la llengua minoritzada.
* Tauler
d’anuncis.
*
Murals.
* Horaris.
*
Cartells.
La
dinàmica que ha de generar el professor o la professora per les actituds que
mantinga, ha de potenciar l’ús d’un valencià més formal.
* Seguir
ampliant el nombre de llibres en Valencià tant a la Biblioteca d´aula com a la
del Centre; en aquesta última per a totes les edats i adhuc per als pares.
* Usar el
Valencià en les comunicacions personals als pares per part dels tutors
valencianoparlants.
* Anar fent
alguna de les oracions del matí en valencià al llarg del curs tant per megafonia
com pels professors en l’aula.
* Publicitar el valencià a la
Biblioteca de Centre.
* Concurs dia del llibre, 2 nivells de L’ESO faran la redacció en
valencià
* Realitzar una
jornada, el DIA DEL VALENCIÀ, en què el Valencià siga la llengua emprada al
llarg del dia a través de diferents activitats segons els cicle:
§ Obra de teatre realitzada per als alumnes de Primària i l’ESO.
§ Contacontes per als alumnes del primer cicle d’Infantil i de Primària.
§ Jocs valencians per als alumnes de Primària i Secundària.
4.c.- Altres actuacions i recursos:
*
Redacció de notícies de premsa, activitats, etc. Per a publicar-se en la página
web del centre en l’apartat valencià.
*Convocatòria
i participació en concursos literaris en col·laboració, o no, amb entitats cíviques
o culturals.
*Elaboració
i difusió de contes, relats, poemes, etc. Fruit del treball d'aula, amb la possibilitat
de visites dels autors a les altres clases.
No hay comentarios:
Publicar un comentario